HISTORIA DE LES GRÀFIQUES

Regnat de IBM

En el any 1981 IBM(International Business Machines) va desarrollar la primera tarjeta gràfica coneguda com MDA(Monochrome Display Adapter)

Era una tarjeta molt impresionant para la epoca amb 4kb de ram i sent capaç de representar 25 lineas de 80 caracters en pantalla i amb un defecte, que només

podia representar un color que solia ser el verd. Pero en el mateix any IBM posaria en el mercat la CGA(Color Graphics Adapter)

La CGA no era una MDA amb colors, no era una grafica en casi tots els apartats més potent i millor que la MDA, amb 16kb de ram, capacitat de color i amb una resolució menor

de uns 320x200 pixels de la CGA comparats amb els 720x350 pixels de la MDA

pero varen ser superades només en un any per la HGC(Hérculer Graphic Card) feta per Hérculer Computer Technology.

Aquesta tarjeta gràfica era millor en tots els apartats, una resolució de 720x348 pixels, amb capacitat de mostrar 2 pantalles i amb 645Kb, pero la HGC tenia dos problemas:

no tenia capacitat de tenir color i no era totalment compatible amb IBM fent que no sigui el estandar i sent menys coneguda que la CGA

i aixó IBM oh sabia asi que en 1985 va presentar la EGA(Enhaced Graphics Adapter) amb una resolució menor a la HGC amb uns 640x350 pixels i amb menys RAM també amb només 256 pixels

pero IBM no pararia, aixi varen posar en el mercat el VGA(Video Graphic Array) que va basicament explotar el mercat fent que companyies rivals com S3 Graphics,Cirrus logic o Hércules tinguesin que treballar a partir de la VGA

aixi va neixre el estandar SVGA(Super Video Graphics Array) aixi es varen alcanzar els 2MB de memoria de video amb resolucións de 1024x768 pixels amb 256 colors

Regnat de NVIDIA

durant l'any 1995 i 1997 varen sorgir les primeres grafiques amb 3D fetes per S3,ATI,Matrox i altres, tambe va sorgir el chip gràfic Voodoo fet per 3dfx fent que les noves tarjetes gràfiques no poguesin anar be en el PCI

Per aixó Intel en el 1997 va sacar el port AGP(Accelerated Graphics Port) sent sustituit per el PCIe en el 2003

i aqui la historia basicament acaba, NVIDIA desde el 1999 amb la seva gama geforce es la reina de les gràfiques amb un sol competidor AMD que sempre pareix que va 2 pasos enrere que NVIDIA

basicáment NVIDIA es la creadora de la GPU(Graphic Processor Unit) i dels DDR dins les gráfiques i moltes tecnologies com el SLI,CUDA, etc...

NVIDIA no ha tingut rival fins al 2006 cuan ATI la unica empresa que mes o menys competia amb nvidia va ser adquirida per AMD, i aixi seguim avui dia amb les dues uniques competidores en el mercat AMD i NVIDIA.

si que INTEL vol entrar en el mon de les gráfiques pero encara no ha entrar només podem esperar i veure que fan intel i amd amb la 4090 de nvidia

Que es una tarjeta gráfica?

Basicament una tarjeta gráfica es un component integrat a la placa base o exter a ella que se dedica de procesar la informació que li dona la CPU per transformarla en una imatge gracies a el seu chip integrat la GPU i el GDDR que es la seva RAM

avui en dia les gráfiques es troben o dins del procesador o conectades a la placa base, pero com funcionen?

Com funciona una tarjeta gráfica?

Una tarjeta grafica lo unic que fa es procesar la informació que li dona el CPU i la procesa per enviarla al cable HDMI que lo transportara al monitor

per posar un exemple el CPU li costa representar pixels en una pantalla aixi que li pasa la informació a la gráfica i la gráfica ho procesa i lo mostra

"columna 324,fila 38,color groc" aquesta es la informació que procesa i le envia al monitor nomes que ho fa milions de vegades en un segon

La gráfiques actuals fan servir el hdmi o el display port com conexio estandar al ordinador i ja molt pocs fan servir el VGA o el DVI

Utilitat d'una tarjeta gráfica

una tarjeta gráfica serveix per moltes coses pero la principal es la de fer les tareas que el procesador no pot per aixo en videojocs com podria ser doom eternal la tarjeta gráfica comença a funcionar al 100% per que el doom eternal esta demanant molta informació que el procesador no pot procesar

i aixo es igual amb la edició de video,modelatje amb 3D o fent streaming